ح.دیانتی

وبسایت شخصی ح.دیانتی

ح.دیانتی

وبسایت شخصی ح.دیانتی

  • ۰
  • ۰

توسعه دهنده اندروید در خلال توسعه، به مراتب متعدد نیاز به اجرا، تست و خطایابی پروژه و اپلیکیشن خود دارد که هربار گرفتن خروجی .apk و انتقال و نصب آن بر روی یک دیوایس حقیقی، زمان و انرژی زیادی را می طلبد. ضمن اینکه توسعه دهنده می بایست اپلیکیشن را بر روی نسخه های مختلف اندروید تست نموده تا اطمینان پیدا کند همه مشکلات و نواقص را برطرف کرده و اپلیکیشن در اکثر نسخه های اندروید به درستی و بدون مشکل اجرا می شود. در حالت عادی باید برای هر نسخه از اندروید یک دیوایس حقیقی مجزا تهیه کنیم که هزینه زیادی در بر دارد. در مقابل، شبیه سازها بوجود آمدند که این مشکل را مرتفع می سازد.این شبیه ساز بر روی رایانه نصب شده و محیط اندروید را شبیه سازی می کند و به راحتی می توان پروژه ها و اپلیکیشن های اندرویدی را روی آنها اجرا، تست و خطایابی نمود.
Genymotion یکی از قدرتمندترین شبیه سازهای اندروید است که به توسعه دهنده امکان تست و خطایابی پروژه بر روی نسخه های مختلف اندروید را می دهد، بدون اینکه نیاز به تهیه دیوایس های حقیقی باشد. این شبیه ساز در دو حالت رایگان و تجاری (غیر رایگان) قابل استفاده است که نسخه رایگان امکانات ضروری را در اختیار ما قرار داده و لزومی به خرید لایسنس تجاری نیست.

برای نصب Genymotion ابتدا باید نرم افزار مجازی ساز Oracle VM VirtualBox را روی سیستم عامل نصب کنیم.

نصب Oracle VM VirtualBox

Oracle VM VirtualBox امکانی را در اختیار ما قرار می دهد تا بر روی سیستم عامل فعلی خود، یک یا چند سیستم عامل دیگر نصب کنیم (از جمله ویندوز ، لینوکس و …) که در اینجا Genymotion برای اجرای سیستم عامل اندروید، از این مجازی ساز استفاده می کند. مجازی ساز Oracle VM VirtualBox رایگان است و می توانید آنرا از وب سایت سازنده آن به نشانی

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

مطابق تصویر بالا من نسخه ۵٫۱٫۱۲ این مجازی ساز که در زمان نگارش این آموزش آخرین نسخه منتشر شده هست را از وب سایت سازنده آن برای سیستم عامل ویندوز دریافت و نصب می کنم.

نصب شبیه ساز Genymotion

حالا نوبت به نصب شبیه ساز Genymotion می رسد.
وارد وب سایت Genymotion.com شده و از منوی بالا روی Trial کلیک می کنم:


در صفحه بعد نیاز به ورود به حساب کاربری داریم. اگر حساب کاربری ندارید ابتدا توسط گزینه Create an account یک اکانت رایگان بسازید. پس از تکمیل مشخصات به صفحه دانلود منتقل خواهید شد:

من قبلا VirtualBox را جداگانه دانلود کردم بنابراین Genymotion نسخه Without virtualbox را انتخاب می کنم.
نکته: فایل نصبی Genymotion (نسخه ویندوز) نیز بر روی وب سایت ما در دسترس می باشد.
این شبیه ساز برای سیستم عامل های ویندوز ، مکینتاش و لینوکس (تعداد محدودی از توزیع ها) منتشر شده است.
برای آگاهی از حداقل نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز این شبیه ساز، لینک See system requirements را مطالعه کنید.
بعد از دریافت جنی موشن اقدام به نصب آن می کنم. در مرحله آخر و پس از اتمام عملیات نصب ، با انتخاب گزینه Personal Use نسخه رایگان فعال می شود:

در مرحله بعد از من می خواهد دیوایس یا دیوایس های مورد نیاز را انتخاب و دریافت کنم.

سپس وارد محیط اصلی می شوم. قبل از هر اقدامی لازم است وارد حساب کاربری شوم که قبلا داخل وب سایت Genymotion.com ساخته بودم:

نکته: در مراحل ورود به حساب و افزودن دیوایس لازم است به اینترنت دسترسی داشته باشید.

پس از ورود به حساب کاربری، توسط گزینه Add لیست دیوایس ها نمایش داده می شود:


به دلیل حجم بالای هر دیوایس (۲۰۰ الی ۴۰۰ مگابایت)، فقط نسخه هایی را دریافت کنید که نیاز دارید. هرگاه به نسخه دیگری نیاز داشتید، مجدد از طریق همین لیست آن را انتخاب و دریافت کنید. برای دسترسی راحتتر به دیوایس های یک API مشخص، در قسمت Android Version امکان فیلتر کردن بر اساس نسخه های اندروید فراهم شده است.
با کلیک روی “جهت رو به پایین” کنار هر دیوایس، تمامی مشخصات مربوط به آن نمایش داده می شود. به عنوان مثال در تصویر زیر مشخصات Samsung Galaxy S4 با اندروید نسخه ۴٫۴٫۴ نمایش داده می شود :

من همین دیوایس و سپس گزینه Next را انتخاب می کنم تا دانلود آغاز شود. در صورتی که در مرحله دانلود، ارور HTTP دریافت کردید، لازم است با آی پی غیر از ایران متصل شوید (البته در زمان تهیه این آموزش من با هیچگونه مشکلی در این خصوص مواجه نشدم). ضمن اینکه برخی از نسخه های پرکاربرد را برای دانلود مستقیم بر روی وب سایت قرار داده ایم.

پس از اتمام دانلود دیتای مربوطه، دیوایس نصب شده و در انتها پیغام زیر نمایش داده می شود که به معنی نصب موفقیت آمیز است:


دیوایس به لیست Your Virtual Devices اضافه شد:


به همین ترتیب به هر تعداد می توانیم دیوایس هایی را اضافه کنیم.
نکته: دیوایس های با API مشترک، فقط یک بار نیاز به دانلود دارند. به عنوان مثال Samsung Galaxy S4 که API 19 هست را انتخاب و دانلود کرده ایم. برای سایر دیوایس های API 19 مانند Nexus 7 دیتای جدیدی دانلود نمی شود و هنگام ساخت دیوایس جدید، در مرحله آخر به جای دانلود دیتا فقط صحت ایمیج فایل API مربوطه چک شده و دیوایس بلافاصله ایجاد می گردد.
یکی از قابلیت های نسخه غیر رایگان این شبیه ساز این است که فایل دانلود شده هر دیوایس (به عبارتی هر API) را می توان کپی و در جایی دیگر نگهداری کرد که از جمله مزیت های آن، در صورت نصب شبیه ساز روی سیستم عامل دیگر و یا هر زمانی که نیاز به نصب مجدد API یی باشد که قبلا دانلود کرده ایم، نیاز به دانلود مجدد نبوده و از همان فایل برای نصب دوباره دیوایس ها می توان استفاده کرد. ولی انجام این کار در نسخه رایگان هم امکان پذیر است. تنها تفاوت در این است که در محیط نرم افزار این قابلیت در دسترس نیست و باید به صورت دستی و در مسیر زیر، فایل(ها) را برداشته و یا اضافه کرد. هر API به صورت یک فایل و با پسوند .ova در مسیر زیر اضافه می شود :

C:\Users\[Your Username]\AppData\Local\Genymobile\Genymotion\ova

نکته: در حالت معمول پوشه AppData در مسیر Username نمایش داده نمی شود که می بایست \AppData در آدرس بار به صورت دستی به انتهای مسیر اضافه شود.
به عنوان مثال دیوایس Galaxy S4 که قبلا دریافت کرده بودم در این مسیر مشاهده می شود:




اینکه هر فایل مربوط به کدام نسخه از API هست را از نام فایل تشخیص می دهیم. در تصویر بالا عدد ۴٫۴٫۴ در نام فایل مشاهده می شود که معرف ورژن ۴٫۴٫۴ اندروید یعنی API 19 است. همانطور که قبلا توضیح داده شد، این فایل برای تمامی دیوایس های API 19 مشترک است. می توان این فایل را در جایی دیگر نگه داری کرد و هر زمان نیاز شد مجدد در همین مسیر قرار داد. برای اضافه کردن دیوایس(های) مرتبط با فایلی که در پوشه ova قرار داده ایم نیز مانند گذشته با انتخاب گزینه Add و انتخاب دیوایس مربوط به API، بدون نیاز به دانلود دیتای جدید، دیوایس ساخته می شود. یعنی ما با اضافه کردن فایل ova نسخه ۴٫۴٫۴ اندروید، بدون نیاز به دانلود دیتای جدید، امکان ساخت کلیه دیوایس های مربوط به این نسخه از اندروید را داریم (و به طور مشابه برای سایر ورژن ها). مزیت این ویژگی در این است که در صورت نیاز، خارج از محیط جنی موشن و با استفاده از دانلود منیجر ها می توانیم دیوایس ها را به راحتی دانلود کنیم.
نکته: سازندگان Genymotion هر چند مدت یکبار نسخه جدیدی از دیوایس ها را ارائه می دهند. بنابراین هنگام ساخت دیوایس جدید اگر قبلا API مربوط به آن در محل مربوطه قرار گرفته باشد، جنی موشن پیغامی مبنی بر انتشار نسخه جدید نمایش می دهد. بهتر است همواره از آخرین نسخه موجود استفاده کنید اما اگر محدودیت دانلود دارید، الزامی به دریافت این بروزرسانی و یا دانلود نسخه جدید به صورت آفلاین و جایگزینی آن نیست و با انتخاب گزینه Do not download …. همان نسخه قبل که روی سیستم شما موجود هست استفاده می شود.

(سعی ما بر این است با انتشار نسخه های جدید، لینک های دانلود داخل وب سایت نیز بروز شوند).
اگر مایلید فایلها را به صورت لینک مستقیم و خارج از محیط نرم افزار جنی موشن دانلود کنید، غیر از دانلود از وب سایتهای ثانویه (مانند وب سایت ما)، راه دومی هم وجود دارد. هر فایل یک لینک مشابه لینک زیر دارد:

http://dl.genymotion.com/dists/4.4.4/ova/genymotion_vbox86p_4.4.4_160825_200758.ova

قسمتهایی که با رنگ قرمز مشخص شده برای هر API متغیر هستند. فرض کنیم قصد دانلود فایل مربوط به API 22 را دارم (یعنی اندروید ۵٫۱٫۰). از لیست دیوایس های ۵٫۱٫۰ به دلخواه یک مورد را انتخاب و تا مرحله آغاز دانلود پیش می روم.




با آغاز دانلود، فایل جدیدی در پوشه ova اضافه می شود. دانلود را متوقف کرده و به پوشه ova می روم:

یک فایل جدید مربوط به API 5.1.0 (عدد صفر در نام فایل حذف شده) و با حجمی کم اضافه شده است. حالا کافیست نام فایل و نسخه اندروید را در لینک قبل جایگزین کنیم. نتیجه به اینصورت است:

http://dl.genymotion.com/dists/5.1.0/ova/genymotion_vbox86p_5.1_170320_213329.ova

فایل به راحتی قابل دانلود است :


اگر در دانلود فایل ارور دریافت کردید می بایست آی پی خود را به ای پی غیر از ایران تغییر دهید.
پس از دانلود فایل، آنرا جایگزین فایل ناقص درون پوشه ova می کنم. حالا می توانم هرکدام از دیوایس های این API را به صورت آفلاین نصب کنم.
مرحله نهایی، اضافه کردن Genymotion به اندروید استودیو است. در قسمت تنظیمات اندروید استودیو به بخش Plugins می روم:

Files > Settings > Plugins

سپس در کادر جستجو ، عبارت genymotion را تایپ می کنم:


در این مرحله اخطار No plugins found دریافت می کنم. با کلیک بر روی لینک Search in repositories ، این شبیه ساز در مخزن گوگل جستجو و شناسایی می شود :
با انتخاب گزینه Install، پلاگین Genymotion دانلود و نصب می شود (حجم آن بسیار کم و حدود ۶۰ کیلوبایت است). پس از نصب، گزینه Restart Android Studio ظاهر می شود که با کلیک روی آن، اندروید استودیو بسته و مجدد باز می شود. در نهایت باید آیکون جنی موشن به محیط اندروید استودیو اضافه شده باشد:

حالا نوبت به دادن مسیر نصب Genymotion به اندروید استودیوست. روی آیکون Genymotion کلیک کرده و در کادر نمایش داده شده مسیر را وارد می کنم. مسیر پیش فرض به این صورت است:

C:\Program Files\Genymobile\Genymotion


با انتخاب گزنیه Ok کار به اتمام می رسد و با کلیک مجدد بر روی آیکون، لیست دیوایس هایی که قبلا روی شبیه ساز نصب کرده ام نمایش داده می شود:

دیوایس موردنظر را انتخاب کرده و گزینه Start که فعال شده را انتخاب می‌کنم و منتظر می مانم تا محیط اندروید نمایش داده شود (بسته به سخت افزار ممکن است این فرایند چند ثانیه تا یک دقیقه و یا بیشتر زمان ببرد). پس از آنکه سیستم عامل اندروید به طور کامل لود شد، صفحه ای مشابه تصویر زیر مشاهده می کنید:

مزیت این شبیه ساز در این است که اکثر ماژول های مورد نیاز برنامه نویسان در آن تعبیه شده. از جمله درصد باتری، وای فای، جی پی اس، دوربین و … . حال می خواهم اپلیکیشن پیش فرض و ساده که هنگام ساخت پروژه توسط اندروید استودیو ساخته شده (Hello World) را توسط شبیه ساز اجرا کنم.در عین حالی که شبیه ساز در حال اجراست، پنجره مربوط به لیست دیوایس ها را می بندم. اکنون باید پروژه را Run کنم. این عمل توسط گزینه Run انجام می شود:

در صورتی که قبلا دیوایسی را Start کرده باشم، نام آن در لیست Connected Devices نمایش داده می شود:
دیوایس را انتخاب می کنم (دابل کلیک روی دیوایس و یا انتخاب گزینه Ok). مجدد به پنجره شبیه ساز برمی‌گردم. پس از چند لحظه اپلیکیشن بر روی شبیه ساز اجرا می شود :

بدین ترتیب این امکان را داریم تا پروژه خود را بدون نیاز به کامپایل و دریافت فایل .apk روی شبیه ساز اجرا و تست کنیم.
البته این امکان که فایل .apk پروژه خود یا هر اپلیکیشن اندرویدی دیگر را روی شبیه ساز نصب و اجرا کنیم نیز وجود دارد. فقط کافیست فایل را کشیده و روی محیط اندروید رها کنیم (Drag & Drop). این ویژگی کاملا از اندروید استودیو مجزاست و نیازی به باز بودن اندروید استودیو ندارد. به عنوان مثال می‌توان اپلیکیشن اینستاگرام را به این صورت بر روی شبیه ساز نصب کرد.
پروژه اندرویدی را علاوه بر شبیه ساز، بر روی دیوایس واقعی (تبلت یا موبایل) هم می توان اجرا کرد که در جلسات آینده به این مبحث می پردازیم.
نکته: جنی موشن هر چند مدت یکبار پیغامی مبنی بر منقضی شدن لایسنس نمایش می دهد که جای نگرانی نیست و فقط لازم است پیغام بسته شود.

نکته: در صورت عدم نمایش آیکون Genymotion در اندروید استودیو، در تب View گزینه Toolbar را فعال کنید.

تاریخ بروزرسانی فایلها : ۹۷/۳/۲۹

» دانلود Oracle VM VirtualBox 5.2.12 با حجم ۱۰۹ مگابایت

» دانلود شبیه ساز Genymotion 2.12.1.exe با حجم ۴۸ مگابایت

دیوایس های Genymotion:

» دانلود دیوایس Android 5.0.0 (API 21) با حجم ۲۴۵ مگابایت

» دانلود دیوایس Android 6.0.0 (API 23) با حجم ۲۹۰ مگابایت

» دانلود دیوایس Android 7.0.0 (API 24) با حجم ۳۳۰ مگابایت

» دانلود دیوایس Android 8.0 (API 26) با حجم ۳۴۴ مگابایت


منبع : android-studio.ir

  • ۹۷/۰۴/۰۱
  • h.dianati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی